کد مطلب:29068 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:96

از پروردگارم پنج ویژگی برای تو درخواست کردم












3555. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:ای علی! از پروردگارم پنج ویژگی برای تو درخواست كردم كه اجابتم نمود: اوّلین آنها این كه از پروردگارم خواستم كه اوّلین كسی باشم كه گورم شكافته می شود و در حالی كه خاك را از سرم می تكانم، تو با من باشی، و به من داد.

دوم آن كه از خدا خواستم كه در نزد كفّه میزان، نگهم دارد و تو با من باشی، و به من داد.

سوم آن كه از پروردگارم خواستم تا در روز قیامت، تو را پرچمدارم قرار دهد، و به من داد.

چهارم آن كه از پروردگارم خواستم كه امّتم را به دست تو از حوضم سیراب كند، و به من داد.

پنجم آن كه از پروردگارم خواستم كه تو را پیشوای امّتم در راه بهشت قرار دهد، و به من داد. سپاس، خدایی را كه با این ویژگی ها بر من منّت نهاد![1].

3556. پیامبر خداصلی الله علیه وآله - به علی علیه السلام -:از خدا پنج ویژگی برای تو خواستم. چهارتا را به من داد و یكی را نداد:

از او درباره تو خواستم كه اوّلین كسی باشی كه در روز قیامت، گورت شكافته شود و [ در قیامت،] تو با من باشی و در حالی كه بیرق حمد (ستایش) با تو باشد، و آن را به دوش بكشی و [ نیز] خداوند، این را كه پس از من ولیّ مؤمنان باشی، به من داد.[2].

3557. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:ای علی! از خداوند، پنج ویژگی برای تو خواستم. یكی را نداد و چهارتای آن را داد:

از خدا خواستم كه امّت مرا گِرد تو جمع كند، ولی آن را به من نداد؛ و امّا درباره تو این را به من داد كه من و تو اوّلین كسی باشیم كه در روز قیامت، گور ما شكافته شود، با تو بیرق حمد (ستایش) باشد و در پیشاپیش من، آن را به دوش كشی و بدان، بر پیشینیان و پسینیان پیشی گیری و این را [ نیز] به من داد كه تو پس از من، ولیّ مؤمنان باشی.[3].









    1. الخصال:93/314 و 94، عیون أخبار الرضا:16/278/1.
    2. تاریخ بغداد:2167/339/4. نیز، ر. ك:بشارة المصطفی:125.
    3. كنز العمّال:33047/625/11.